Coachella går av stapeln idag, den 15e april 2016, med buller och bång i varma, soldränkta Kalifornien. I dag skriver vi om hur festivalen har blåst nytt liv i hippie-scenen men också hur arrangörerna bakom festivalen stämmer indiefestivalen Hoodchella. Vi skrev tidigare ett inlägg om kläder till festivalen, detta är extra viktigt till Coachella.

 

10734209-under-the-palmsI Expressen kan vi läsa om hur Coachella verkligen väcker liv i flower power-eran, men kanske på ett annat sätt än hur den tidigare var. I dag är modet en väldigt viktig del av festivalen, med outfits genomtänkta in i minsta detalj, fransar, hårband, mockasiner, batik samt massor av filthattar att se mystisk ut i.

Varje år blåser festivalen nytt liv i flower power-eran, som kanske lyser starkare nu än 1960 – men helt utan ideologiska förtecken. Musikfestivalen har med åren kommit lika mycket att handla om modet som musiken. Kanske MER, till och med

Renommésnyltning och varumärkesurvattning?

Bland annat kan vi läsa i Svenska Dagbladet om hur den mäkta populära festivalen Coachella faktiskt tar å stämmer indiefestivalen Hoodchella på 100 000 dollar efter att de döpt sin festival på ett sådant sätt att de inkräktar på och urvattnar just Coachellas varumärke, enligt festivaljätten själva.

Hoodchella å sin sida beskriver sig själva som en helt oberoende festival som stöttar artister från hela världen och som startade en endagsfestival förra året och planerar att äga rum i år igen – på ännu en hemlig plats i Los Angeles, en vecka innan just Coachella själva drar igång. Frågan är hur stämningen påverkar själva indiefestivalen.